jun 162011
 
 Gepubliceerd op: 16 juni 2011  Rubriek: Scoop.it, Web 2.0

Scoop.it!Je zult misschien denken: “Daar heb je ‘m weer met z’n Scoop.it!…” Maar ja, het is dan ook hartstikke leuk om te ‘scoopen'; zelfs verslavend. En… de populariteit van de online dienst Scoop.it! neemt toe. Wellicht wordt Scoop.it! een nieuwe trend. . Er is intussen zelfs een Symbaloo-pagina over Scoop.it!.

Scoop.it! – ik schreef het al eerder – is een soort van online knipselkrant. Op je Scoop.it! leg je een verzameling informatie aan die je van het internet haalt over een bepaald onderwerp dat je interessant vindt. Het zoeken, sorteren en selecteren van die websites heet – als ik het allemaal goed begrepen heb – ‘curation‘. Een uitgebreide uitleg over het fenomeen ‘curation’ vind je in het artikel ‘Onderscheidt Scoop.It zich genoeg van Storify?‘ op Masterclass Social Media. Kortom: op Scoop.it! ‘curate’ je de door jou gevonden informatie.

Je kunt de ‘knipsels’ voorzien van eigen opmerkingen of notities en je kunt ook zelf korte berichtjes plaatsen, al dan niet met een plaatje dat je kunt uploaden van je eigen computer. Je moet natuurlijk wel oppassen wat je schrijft, want die berichtjes zijn wel openbaar. Als je van schuifpuzzels houdt, kun je jouw items (Scoops..?) ook in een door jouw gewenste volgorde zetten. Je kunt ook suggesties krijgen van andere ‘Scoop.it‘-gebruikers die jou Scoop.it! volgen. Volgt iemand jouw Scoop.it!, dan krijg je via je mail een berichtje. Ook krijg je een berichtje als iemand die jij volgt wat nieuws op zijn Scoop.it! heeft geplaatst. Willem Karssenberg schrijft op zijn weblog Trendmatcher in het bericht ‘Nieuws verzamelen en publiceren via Scoop.it‘ ook over deze dienst. In een screencast (instructiefilmpje) geeft Willem hier een demonstratie.

Scoop.it! Screenshot

Screenshot Scoop.it!

Je zou Scoop.it! bijvoorbeeld kunnen gebruiken als onderdeel van een Persoonlijk Leer Netwerk (PLN) en dit delen met collega’s. Leuk voor je POP, maar je kunt het naar mijn idee ook heel goed in je klas inzetten.

Scoop.it! gebruiken in de klas

  • Voor jezelf: je kunt er allerlei webpagina’s op bewaren die interessant zijn om te gebruiken tijdens je lessen (voor je digibord). Omdat je met één account meerdere Scoop.it‘s kunt aanmaken, zou je bijvoorbeeld per vak een Scoop.it! kunnen maken. Bovendien kun je er eigen aantekeningen bij plaatsen.
  • Een startpagina opzetten voor je leerlingen of voor jezelf met websites of webpagina’s rond een thema of project.
  • Je leerlingen op een Scoop.it! online bronnen laten verzamelen voor een werkstuk, spreekbeurt (presentatie). De Scoop.it! kunnen ze dan gebruiken i.p.v. bijvoorbeeld een PowerPoint.
  • Online werkbladen verzamelen voor een bepaald vak.
  • Je leerlingen i.p.v. een papieren muurkrant een online muurkrant laten maken, bijvoorbeeld bij groepswerk. Ze kunnen zelf iets schrijven en er een plaatje bij zoeken dat ze naar hun Scoop.it! kunnen uploaden.
  • Een online klassenkrant. De leerlingen kunnen er namelijk ook zelf gemaakte foto’s en informatie opzetten. Wel oppassen –  zoals al gezegd – wat voor foto’s (privacy) en wat voor informatie je erop zet, want iedereen kan het zien! Je kunt een Scoop.it! namelijk niet ‘afschermen’ en wat op je Scoop.it! staat, kan worden gedeeld op Twitter en Facebook.
  • Een online prikbord voor de klas. De leerlingen kunnen er berichtjes op plaatsen met een plaatje. De leerkracht kan de Scoop.it! modereren.
  • Online computeropdrachten. Je kunt op een Scoop.it! opdrachten en websites plaatsen bijvoorbeeld t.b.v huiswerk, webwandelingen (webquests) of als extra werk voor ‘plus’-leerlingen.
  • Een klassendagboek bijhouden.
  • Je zou ook contact kunnen zoeken met andere klassen op Scoop.it! en dan elkaars Scoop.it‘s volgen en suggesties doen voor leuke items. Wie weet wat voor leuks hier uit groeit op ICT gebied…

Dit zijn maar enkele voorbeelden van gebruiksmogelijkheden in de klas die zo bij mij opkwamen. Met een beetje fantasie is er wellicht nog meer te bedenken… En… misschien zijn voor bovengenoemde voorbeelden nog wel betere alternatieven te vinden…

Registreren bij Scoop.it!
Registeren bij Scoop.it! kan op dit moment alleen nog maar als je wordt uitgenodigd. Je kunt je ook zelf uitnodigen door op de blauwe knop ‘Get an Invite‘ te klikken en het formulier in te vullen en te verzenden. Als je serieus geïnteresseerd bent om Scoop.it! eens uit te proberen, kun je ook van mij een uitnodiging krijgen. Deze week ontving ik van Scoop.it! tien ‘invites’. Geïnteresseerd…? Stuur me dan even je e-mailadres via het contactformulier op dit blog (zie menu boven) en ik stuur je een ‘invite’. Ik heb er maar tien, dus op is op!!

Als je je bij Scoop.it! registeert kun je met één account meerdere Scoop.it‘s aanmaken. Heb je bijvoorbeeld 25 leerlingen, dan kun je 25 scoop.it‘s aanmaken. Voor iedere leerling een eigen Scoop.it! De zwakke schakel in dit verhaal is dat alle leerlingen dezelfde inlognaam en hetzelfde wachtwoord hebben… Kortom: je zult dus goede afspraken met je leerlingen moeten maken over het gebruik van Scoop.it! thuis en op school. En.. je zult e.e.a. moeten modereren. In ieder geval moet je de ouders informeren over het feit dat er in de klas wordt ge-scoop.it!. Kortom: weer een aanleiding voor een lesje mediawijsheid. Je kunt natuurlijk ook zelf inloggen en dan je leerlingen in groepjes of individueel op Scoop.it! laten werken en aan het eind van de dag het wachtwoord wijzigen. Een beetje link – vind ik – dat leerlingen ongecontroleerd kunnen ‘delen’ (Twitter, Facebook, e.d.). Je kunt dit uitschakelen, maar een slimme leerling weet het ‘profile‘ natuurlijk te vinden en kan daar iets wijzigen… Kortom: allemaal dingen om in de klas te bespreken als je overweegt iedere leerling een eigen Scoop.it! te geven. Persoonlijk ben ik voor deze optie een beetje huiverig.

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan via ...

  2 reacties aan “Scoop.it gebruiken in de klas”

  1. [...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } http://www.manssen.nl – Today, 1:06 [...]

  2. [...] is een soort knipselkrant op internet. Voorbeelden van in het onderwijs gebruikte knipselkranten zijn er al genoeg. Kijk [...]

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.