Popplet: een handige en eenvoudige mindmaptool

PoppletIn de nieuwe Vives (nr. 117, september 2011) las ik een stukje over de gratis online mindmapping-tool Popplet. Ik had over deze tools wel eens meer gelezen, maar heb me er nooit in verdiept. Na het lezen van het enthousiaste artikel in Vives besloot ik gisteren deze online tool toch eens uit te proberen, om daarmee antwoord te krijgen op de vraag: is deze tool geschikt om in de klas te gebruiken op het digibord en door leerlingen zelf?

Popplet is nog in de beta-fase. Je kunt er gratis vijf mindmaps maken. Daarna is de koek op. Wil je er meer maken, dan zul je – denk ik – eerder gemaakte mindmaps moeten verwijderen. Je kunt overigens een mindmap die klaar is uitprinten als pdf- of als jpg-bestand. Een account is snel gemaakt: een e-mailadres intypen (dat is dan meteen je inlognaam) en een wachtwoord opgeven. Klaar! Je ontvangt dus geen verificatie-mailtje o.i.d. Na het invoeren van een e-mailadres en een wachtwoord kun je dus meteen aan de gang. Met een klas van pakweg 28 leerlingen, moet je dus 28 accounts (laten) aanmaken. Je kunt natuurlijk ook overwegen om per twee leerlingen één account aan te (laten) maken (samenwerken).

Even een paar begrippen die in het programma gebruikt worden:

  • Popplet: is de complete mindmap.
  • Popple: is een vakje in die mindmap, waarin je tekst, afbeeldingen (van Flickr of  je eigen pc) of filmpjes (alléén YouTube) kunt plaatsen. Je kunt in een popple ook een kaart van Google Maps plaatsen. Een kaart invoegen kan alleen via het menu (blauwe tandwieltje).

Onderstaand filmpje laat zien hoe je een popplet maakt. Jammer, dat de maker van het filmpje zo snel praat (in het Engels).

Voor wie het allemaal wat te snel ging; hier vind je een ander filmpje die e.e.a. uitlegt. Wel in het Engels, maar wat langzamer.

Als je de filmpjes bekeken hebt, heb je kunnen zien hoe eenvoudig het is om Popplet te gebruiken. Ook de leerlingen van groep 6, 7 en 8  kunnen hier – denk ik – heel snel mee aan het werk.

Het aardige van Popplet is dat de popples niet automatisch met elkaar verbonden worden door lijnen, maar dat je die lijnen zelf moet trekken. Dat betekent dat je een popplet ook kunt gebruiken als bijvoorbeeld een digitaal prikbord.

verbindingslijnen

Voorbeeld van een popplet
Als voorbeeld heb ik een popplet gemaakt over graaf Floris V. Ik heb gebruik gemaakt van teksten, foto’s en filmpjes die ik vond op Entoen.nu/florisv/po. Let wel: het gaat bij deze popplet niet om de historische feiten of het al dan niet maken van een mindmap (ik heb niet echt de principes van het mindmappen gevolgd), als wel om het uitproberen van een popplet. Mocht de popplet niet zichtbaar zijn, klik dan hier.

 

Tijdens het maken van deze popplet kwam ik één probleem tegen. Je kunt alleen filmpjes in je popple plaatsen die afkomstig zijn van YouTube. Ik wilde filmpjes gebruiken van de Schooltv Beeldbank. Dat lukte dus niet. De oplossing bleek de link naar het Beeldbank-filmpe in te voeren. Als je op die link klikt, krijg je in een nieuw scherm het filmpje alsnog te zien.

Mogelijkheden van de popples

Mogelijkheden popples
Handleiding Popplet
Voor diegenen die Popplet willen gaan gebruiken, heb ik een eenvoudige handleiding gemaakt op mijn Yurls ‘Manssen.nl/Gespot op het Web‘. Deze handleiding staat op de pagina ‘Handleiding ‘Popplet’ (mindmap-tool)‘. Overigens word je – als je voor de eerste keer een popple maakt – door de tool aan het handje meegenomen. Kortom: het is allemaal zo simpel, dat je eigenlijk geen handleiding nodig hebt.

Conclusie
Popplet is een tool die heel goed te gebruiken is in de klas. Door je leerlingen

  • voor het maken van een mindmap (de leerlingen moeten wel bekend  zijn met de principes van het mindmappen);
  • voor het maken van een presentatie (op het digibord) bij een spreekbeurt, boekbespreking of naar aanleiding van een (groeps-)opdracht;
  • bij begrijpend lezen (bijvoorbeeld een samenvatting van de tekst per allinea);
  • voor het maken van een samenvatting van bijvoorbeeld een geschiedenis- of aardrijkskundeles.

Voor leerkrachten (als digibord-tool). Bijvoorbeeld

  • om een samenvatting van een les te laten zien;
  • een lesschema (opbouw), de ‘rode’ lijn: ‘Wat ga je leren in deze les?';
  • een stappenplan (instructie);
  • de volgorde van taken, opdrachten zelfstandig werken, dagtaak, weektaak;
  • een digitaal prikbord;
  • een interactieve digibordles: sleep de plaatjes (popples) in de goede volgorde;
  • en noem maar op…

Op het web vond ik nog een aardige toepassing van Popplet: het maken van een muurkrant (website ‘Station to Station’). Een handleiding hiervoor is op de site van Station to Station te vinden.

Zie ook de blogpost op ICT-idee van vandaag: 57. Zo maak je een mindmap met Popplet.

Update vrijdag 9 september 2011
You can now save your Popplets as files on your hard drive, and view, share, and present them with Popplet Presenter without ever having to worry about your internet connection Lees meer >>

Vind je dit bericht interessant? Deel het dan via ...

André Manssen

blogt over gratis webtools, handige tips & trucs, lesideeën, lesmateriaal en allerlei online zaken die hij interessant en leuk vindt voor het basisonderwijs.