mei 232012
 
 Gepubliceerd op: 23 mei 2012  Rubriek: ICT, ICT-project, Onderwijs, Onderzoek

EXPO 2Vandaag presenteert Kennisnet de publicaties EXPO (experimenten in het basisonderwijs) en EXMO (experimenten in het mbo) op de confe-rentie ‘Maar wat werkt nu echt?’ in Utrecht.

In de publicatie EXPO 2 “Onderzoek en praktijk: wat werkt nu echt? Experimenten met ict in het basisonderwijs” staan 11 experimenten, waarbij met een kritische blik wordt gekeken naar de beschreven ICT-toepassingen en waar ze wel en niet toe in staat zijn. 11 Experimenten op basisscholen laten zien waar ICT wel en niet in slaagt bij het verbe-teren van leerprestaties en motivatie van leerlingen.

Vandaag gaan ook de bijbehorende sites live:
leerkracht.kennisnet.nl/expo2012 en
mbo.kennisnet.nl/exmo2012.

Het is ook mogelijk om vanaf vandaag de papieren versies van de publicaties te bestellen of te down-loaden, maar via de sites kun je ook elk experiment afzonderlijk bekijken, met extra informatie (zoals filmpjes). Je kunt deze publicatie bestellen of downloaden om zelf een onderbouwde keuze voor ICT-toepassingen te maken. De gehele onderzoeksrapportage kun je hier downloaden en/of lezen.

De 11 experimenten van EXPO 2 in het basisonderwijs

  1. Taal rondom de multitouch-tafel
  2. Woordwijs met de laptop
  3. Passende woorden op de flipchart
  4. Dansen met de vingers op een digibord
  5. Begrijpend en klikkend lezen
  6. Levendige woordenlessen met het digibord
  7. Van boek naar netbook
  8. Talentontwikkeling in de klas
  9. Beter rekenen in je digi-tuin
  10. Rekenlessen waar je maar wilt
  11. De computer als leesmaatje

Conclusies n.a.v. de resultaten van de 11 experimenten

De 11 experimenten geven een gevarieerd beeld van de mogelijkheden van ict in het basisonderwijs. Zo zijn leerlingen vaak enthousiast over nieuwe vormen van ict in het onderwijs. Toch bestaat ook soms de indruk dat juist zwakke leerlingen meer moeite met de toepassingen hebben en minder gemotiveerd zijn. Leerkrachten zien dat de concentratie en betrokkenheid van de leerlingen daarentegen toeneemt. Ook hebben ze de indruk dat er meer discussie, overleg en samenwerking tussen de leerlingen ontstaat. De ict-vaardigheden van de leerlingen nemen toe, bijvoorbeeld in de onderbouw. 
De experimenten lieten wisselende en weinig positieve effecten zien op de leer-prestaties van de leerlingen, ook niet bij verlenging van de onderzoeken. Dit kwam niet altijd overeen met wat er door de leraren waargenomen werd en hoe het door de leerlingen werd ervaren. (Bron)

Meer kun je lezen op de website van Kennisnet: “Succesvolle ict-toepassingen in het basisonderwijs. Wat werkt nu echt?

Bron: Kennisnet.nl

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan via ...

  Een reactie aan “EXPO 2: ICT in het onderwijs, wat werkt nu echt? [Kennisnet]”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.