Hoe ontwikkel je de creativiteit van leerlingen met webtools?

Hoe..?Op het weblog ‘Educational Technology and Mobile Learning’ vond ik de blogpost “Top 9 free web tools to develop students creativity”. In deze blogpost beschrijft Mohamed (Med) Kharbach echter geen negen, maar echter acht manieren – want nummer 5 ontbreekt (?) – waarop je de creativiteit van leerlingen kunt ontwikkelen/bevorderen door gebruik te maken van allerlei webtools (‘web 2.0’-toepassingen). Ik heb een poging ondernomen deze acht “manieren” in het Nederlands te vertalen en er ook nog een eigen inbreng aan toe te voegen :-). Waar mogelijk heb ik er ook voorbeelden bijgezet, of in ieder geval vindplaatsen ervan. Kortom, je kunt de creativiteit van je leerlingen ook ontwikkelen en bevorderen door ze – naast de traditionele vormen (potlood en papier, tekenen, handvaardigheid, dramatische expressie, e.d.) ook te laten werken met nieuwe technologieën. Bijvoorbeeld door…

#1. Het gebruik van blogs en wiki’s om het creatief denken en schrijven te ontwikkelen

#2. Het gebruik van tools om stripverhalen te maken
Via Google kun je de nodige gratis tools vinden, waarmee jouw leerlingen online stripverhalen kunnen maken. ‘n Mooi programmaatje vind ik zelf “Make Beliefs Comix: online stripverhaaltjes maken”, maar er zijn er nog veel meer.

#3. Het gebruik van mindmap- en brainstormtools

#4. Het maken van Infographics

#5. Het gebruik van video- en audiotools (podcatst)

#6. Gebruik “digital storytelling”-tools

#7. Gebruik games om de samenwerking en de creativiteit te bevorderen
Behalve het spelen van (educatieve) games ook, kunnen leerlingen ook zelf games maken met zg. Bijvoorbeeld de ‘Game Studio’ van Het Klokhuis. Een handige online workshop kun je vinden op Vives.nl: “Workshop – Zelf een game maken met Gamestudio”.

#8. Gebruik van webtools om het creatief schrijven te ontwikkelen
Zie: “3 Tools to develop creative writing for your students”. De in dit artikel genoemde sites zijn allemaal Engelstalig. Je zult dus even moeten zoeken om site te vinden in het Nederlands of zelf iets maken.

Ik voeg hier nog aan toe:

  • Het gebuik van allerlei online tekenprogramma’s.
  • Programmaatjes om zelfgemaakte foto’s te bewerken, collage’s van te maken, avatars en noem maar op.
  • Programma’s om muziek te mixen en of eigen muziek te “componeren”.
  • Zelf spelletjes programmeren. Zie dit weblog: categorie ‘Programmeertaal‘.
  • Een leuke website maken. Zie: “Maak eens gratis een website met/voor jouw groep”.

Meer van dit soort ‘webtools’ vind je o.m. op

Op de valreep kwam ik via de Scoop.it! van Tessa van Zadelhoff “Twitter in de klas” nog een leuk artikel tegen op de website van de Nieuwe Media Gids “Social Media in onderwijs en training: 14 tips voor succesvolle, leuke en actieve lessen!”.

En ongetwijfeld zijn er nog veel meer online mogelijkheden die de creativiteit van jouw leerlingen bevorderen, dus is mijn vraag: Weet jij nog meer manieren om met behulp van nieuwe technologieën de creativiteit van leerlingen te ontwikkelen en te bevorderen? Zet ze dan in een reactie bij deze blogpost.

Vind je dit bericht interessant? Deel het dan via ...

André Manssen

blogt over gratis webtools, handige tips & trucs, lesideeën, lesmateriaal en allerlei online zaken die hij interessant en leuk vindt voor het basisonderwijs.

7 reacties op “Hoe ontwikkel je de creativiteit van leerlingen met webtools?

Reacties zijn gesloten.