aug 242012
 
 Gepubliceerd op: 24 augustus 2012  Rubriek: Internet, Social media, Sociale netwerken

webcareOoit heb ik op dit weblog iets geschreven over ‘webcare’, een begrip afkomstig uit het bedrijfsleven. Webcare is een online klantenservice. “Webcare is het het reageren op vragen, klachten of complimenten die klanten op het web plaatsen (Bron)”. Met ‘web’ wordt bedoeld de social media, zoals Twitter, Facebook, Hyves, weblogs, fora, e.d. “Vaak voert een medewerker van de klantenservice dit uit. Maar het kan ook iemand op de internetredactie zijn. Direct online reageren op vragen of klachten zorgt voor een positieve benadering van klanten en een goede uitstraling van het bedrijf (…) Geen enkel bedrijf wil negatief in het nieuws komen. Of als dat toch gebeurt, hier in ieder geval direct op kunnen reageren. (Bron)”

Vervang in bovenstaande klanten door ouders en leerlingen. Leerlingen zetten soms de “vreemdste” dingen over hun docenten, school en medeleerlingen op social media (Twitter, YouTube, enz.). Ook ouders maken gebruik van allerlei social media en daar worden waarschijnlijk ook wel – positieve en/of negatieve – opmerkingen over docenten en de school gemaakt. Vervang bedrijf door school. Et voilà! Kortom: webcare door scholen. Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Zie verder het bericht: “Doet jouw school ook aan webcare..?”.

Waarschijnlijk heeft ‘webcare’ geen prioriteit op jouw school, maar het zo toch wellicht een goede zaak zijn om als school iets aan ‘webcare’ te doen. Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.

Mention
MentionIk vond op het web via ‘Makeuseof’ een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.

Mention is an online tool and website that allow users to monitor social networking websites, and allows them to create alerts if there is any mention of their brand, their industry, company, name or competitors… (Bron)”

Mention zelf zegt: “We just created the perfect monitoring tool that we have been dreaming about for years. A very simple solution to stay informed about what is being said about you without having to subscribe to many feeds and wasting time everyday sorting them out, to, in the end, still miss most of the information. A tool with a great interface that could be used by a single person or by a team to track and react smartly.”

Mention

Filmpje: “mention – change the way you monitor the web

Naast te betalen versies is er ook een gratis versie. ‘Makeuseof’ schrijft: “The free version of the software supports only 500 mentions a month but you can increase the quota by buying a premium membership.” Mention zelf schrijft over de gratis versie: “Free (1000 mentions / month)”.

Mention: Screenshot (Makeuseof)

 Mogelijke alternatieven voor ‘Mention

Hoe reageert jouw school op positieve of negatieve berichten via de sociale netwerken (Twitter, Face-book, Hyves, filmpjes op YouTube, e.d.). Heb je daarvoor beleid? Een protocol?

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan via ...

  12 reacties aan “Wat vertellen de social media over jouw school..?”

  1. [...] "Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention."   [...]

  2. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  3. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  4. Wat vertellen de social media over jouw school..? http://t.co/yb8b0wXJ via @Manssen

  5. Wat vertellen de social media over jouw school? – via @Manssen http://t.co/CkCW4lZ5 #smiho

  6. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  7. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  8. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  9. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  10. [...] Het “geroddel” over school, leerkrachten, e.d. beperkt zich niet meer tot het schoolhek, verjaardagsfeestjes of de kruidenier op de hoek, maar gebeurt vandaag de dag ook via de social media… En de vraag is: moet je daar als school op inspelen..? Als school serieus, tijdig en alert te reageren via de social media op allerlei vragen, klachten, opmerkingen en wat dies meer zij, zorg je voor goodwill en een positief beeld bij de ouders en al diegenen die bij de school betrokken zijn.Ik vond op het web een tool die je hier mogelijk voor zou kunnen gebruiken: Mention.  [...]

  11. [...] webcare Ooit heb ik op dit weblog iets geschreven over 'webcare', een begrip afkomstig uit het bedrijfsleven. Webcare is een online klantenservice. “Webcare is het het reageren op vragen, klachten of complimenten die …  [...]

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.