Kader voor ICT-bekwaamheid van leraren

Brochure ICT-bekwaamheid van lerarenOp 6 oktober jl. lanceerde Kennisnet het “Kader ict-bekwaamheid van leraren”. Kennisnet beschrijft hierin welke vaardigheden een leraar nodig heeft om ICT op zo’n manier te integreren dat het zijn onderwijs aantrekkelijker, efficiënter en effectiever maakt.

Daarbij is wat ons betreft ict geen doel maar een middel, het kan de leraar ondersteunen. Een ict-bekwame leraar is in staat te beoordelen wanneer ict een meerwaarde heeft voor de uitoefening van zijn beroep. Het Kader is van toepassing op leraren in het basis-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs…” (Bron)

Kennisnet heeft dit “Kader voor ict-bekwaamheid van leraren” als thema op haar website geplaatst en daarnaast ook een brochure (PDF) gemaakt die je hier kunt downloaden.

Animatie ICT-bekwaamheid

Digitale basisvaardigheden
In dit “Kader ict-bekwaamheid van leraren” vind je ook de digitale basisvaardigheden die iedere leer-kracht zou moeten beheersen.

Bij alle drie de kerntaken geldt: als je als leraar je onderwijs met ICT wilt ondersteunen, dan heb je tenminste een aantal digitale basisvaardigheden nodig. Deze basisvaardigheden zijn voorwaardelijk om ICT effectief in te kunnen zetten in het onderwijs en zijn gebaseerd op de digitale basisvaardig-heden die voor de gehele beroepsbevolking van Nederland gelden.” (Bron)

Dit betekent dat er als leerkracht van je wordt verwacht, dat je

  • apparaten, software en toepassingen kan gebruiken in de onderwijscontext;
    • beamer
    • digitaal schoolbord
    • digitale video/audio-apparatuur kan bedienen
    • bestanden kan beheren
    • kan werken met de standaard kantoortoepassingen, zoals een tekstverwerker en presentatiesoftware
    • kan werken met de onderwijs specifieke toepassingen, die op jouw school van toepassing zijn, zoals een digitale leeromgeving en leerlingvolgsysteem
    • foto’s, video’s en audio digitaal kan maken
  • kan omgaan met digitale communicatiemiddelen
  • kan participeren in sociale netwerken
  • je weg vinden op internet: gebruiken van een internetbrowser, toepassen van een zoekmachine op internet: vinden, beoordelen en verwerken van informatie (Bron)

Het “Kader ict-bekwaamheid van leraren” biedt aandachtspunten voor …
Dit “Kader voor ict-bekwaamheid leraren” biedt m.i. – eindelijk – aandachtspunten om ICT structureel aan de orde te stellen tijdens bijvoorbeeld:

  • teamvergaderingen,
  • het plannen van individuele deskundigheids- en bekwaamheidsbevordering (cursussen),
  • sollicitatiegesprekken,
  • functioneringsgesprekken,
  • beoordelingsgesprekken.

En wie niet genoeg heeft aan dit “Kader” vindt hier wellicht nog meer leuke dingen :-)

» Website: http://ictbekwaamheid.kennisnet.nl

Wilfred Rubens (@wrubens) schrijft op zijn edublog ‘Technology Enhanced Learning’ in zijn blogpost “ICT-bekwaamheden voor docenten” als aanvulling op het “Kader ICT-bekwaamheden voor leraren”:

Zelf ben ik van mening dat een nieuwsgierige, onderzoekende en reflecterende attitude ook voorwaardelijk is voor het werken aan ict-competenties. Je moet open staan om dingen anders te doen, en om andere dingen te doen. ICT-toepasssingen lenen zich bij uitstek voor experimenteren. “Je moet het gewoon doen”, wordt vaak gezegd. Dat is zo. Maar je moet ook op het gebruik reflecteren.”

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan via ...Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

André Manssen

blogt over gratis webtools, handige tips & trucs, lesideeën, lesmateriaal en allerlei online zaken die hij interessant en leuk vindt voor het basisonderwijs.